«АЛЬПІЙСЬКА БАЛАДА» ХАРАКТЕРИСТИКА ГЕРОЇВ

«Альпійська балада» характеристика Івана та Джулії викладена в цій статті, для повнішого розкриття образу ви можете додати цитати.

Герої твору «Альпійська балада»:

 Іван Терешка  — білоруський солдат,

італійка Джулія Новеллі;

командо-фюрер Зандлер,

божевільний гефтлінг — ув’язнений,

австрієць-лісник.   

Образ Джулії

Джулія Новеллі – італійка; скориставшись вибухом, як і Іван, вона втікає з табору. Письменник з любов’ю змальовує Джулію, підкреслюючи її красу, тендітність, витонченість: у неї чорні виразні очі, густе волосся, гнучка і струнка фігура, дзвінкий сміх. Завдяки образу Джулії Новеллі автор спонукає свого героя пройти перевірку коханням.

Образ Івана

В центрі розповіді – звичайний рядовий боєць Іван Терешка. Він родом з Білорусії, це фізично міцний 25-річний хлопець; знайома з дитинства селянська праця загартувала його, зробила сильним і витривалим. В полку  він нічим не виділявся серед інших піхотинців, за колишні бої отримав три подяки від командування та дві медалі «За відвагу» і думав, що на більше не здатний. Волею випадку Іван опинився в полоні у німців. Епізод полонення постійно переслідує його в нічних кошмарах  (адже тоді, за законом військового часу, здатися в полон автоматично означало стати на бік ворога, тобто зрадити Батьківщині. Не можна  допустити, щоб тебе взяли живим в полон. Недарма письменник загострює увагу на цій проблемі. “Нельзя срывать злость на пленных, — з гіркотою думає Іван, — плен – не проступок их, а несчастье, они не сдались в плен – их взяли, а некоторых даже сдали, предали – было и такое”. Івана Терешко, який і в таборі не дозволив себе затоптати, роздавити в нім людину, а після того, як ковтнув повітря свободи і любові, що став ще сильніше, твердіше духом, — він готовий до смертельної сутички з фашистами. Доля підготувала цій людині щось страшніше за смерть: «вибір» Івана, можливо, найнестерпніший для людини, найстрашніший з усіх, які є в повістях Бикова.  

Тема: Василь Биков “Альпійська балада”.

Мета: ознайомити учнів із змістом твору, використовуючи елементи аналiзу сюжету твору, сенсу назви, обазiв героїв; розкрити проблему “людина на війні”, антивоєнне спрямування твору; виховувати непримиренність до війни як найбільшої аномалії у стосунках між людьми.

І. Орг. момент.

II. Мотивація навчальної діяльностi.

1. Вступне слово вчителя про Другу світову війну. Понад півстоліття тому фашистська Німеччина розпочала загарбницьку війну. Ця війна, що продемонструвала, з одного боку, масовий патріотизм, героїзм, велику жертовність нашого народу, з іншого боку, принесла Батьківщині незліченні біди і страждання.   ВИДЕО 1 (пісня часів Другої світової війни «Мы так давно не отдыхали…»)

2.Твори яких авторiв прочитали?

3. Вони за нацiональнистю були рiзними:росiянин, румун, поляк, а сьогодни будемо аналiзувати твiр білоруса В. Бикова. Хоч і істотно різняться типами героїв, манерою їх зображення, вони всi перейняті потужним гуманістичним пафосом, гнівним осудом війни, її руйнівної суті, згубного впливу на людину

4. Оголошення мети й завдань уроку.Запис у зошити.

III. Вивчення нового матерiалу.

1. Бiография В.Бикова. ВИДЕО

2  – Якою людиною був?

2. Iсторія створення повісті.

Василь Биков згадував:

“Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах. Тут був глибокий тил німецького рейху і, як усюди в його тилу, було багато працювали на війну промислових підприємств і, звичайно, усіляких таборів. Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди. Довга колона артполку завмерла на околичній вуличці. І раптом біля однієї з далеких машин на очі мені попалася дівчина – худесенька, чорнява, в смугастій куртці і темної спідничці, вона перебирала поглядом обличчя бійців в машині і крутила головою. – Хто є Іван? – Питала вона.

Зрозуміло, Іванiв у нас було багато, але не один з них не здався їй тим, кого вона розшукувала. Ми запитали, якого саме Івана вона шукає. Дівчина розповіла приблизно наступне: її звуть Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування військового заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні, без теплого одягу, перейшли гірський хребет і одного разу в туманний ранок напоролися на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули в табір, а що сталося з Іваном, вона не знає.

Я згадав про цю історію через 18 років, коли зайнявся літературою. І тоді я написав все те, що ви прочитали в “Альпійської баладі”.

3. Яке враження справила на вас ця повiсть? Про що вона?

Тема: Проблема: людина на війні, причому людина звичайна, рядова.

Які асоціації виникають у вас зі словом КОНЦТАБІР?

4. Словникова робота.

Гефтлінг – ув’язнений

Клумпеси) – дерев’яна взуття (колодки)

Трієст – провінція в Італії; порт на березі Адріатичного моря.

5. Виступ учня з індивідуальним завданням: стисло передати зміст повісті В. Бикова “Альпійська балада”. Складання «ланцюжка» сюжета. Про що твир?

ВИДЕО 3. (буктрейлер книги «Альпiйська балада»)

6. Слово вчителя. – На що здатна людина, коли можливості відстояти своє життя вичерпані їм до кінця?

7. Розкажіть коротко про героїв. Хто вони?

8. У творі В. Бикова дві сюжетні лінії: Зпис у зош.

1) епізоди втечі та переслідування в’язнів;

2) історія кохання білоруського юнака Івана Терешка та прекрасної італійки Джулії. Любов змінила весь стан душі героя, відкрила перед ним красу і велич світу, справжню, хоч і коротку мить щастя.

9. Аналiз твору.

-Що довелося випробувати Івану під час четвертого втечі?

– Які епізоди твору яскраво свідчать про те, що в Івані живе людина, жваво його людську гідність?

(Йому доводиться терпіти фізичну втому, голод, холод, моральні муки: згадаймо епізод з “гефтлінгом” – німцем, теж втік з табору і загрожуючим Івану гестапо (дати або не дати йому хліба – і все ж таки дати), або епізод з австрійцем, у якого Іван в силу обставин відбирає буханець хліба і тужурку. Моральне почуття людини, яка звикла працювати, а не розбійничати, заважає Івану заспокоїти свою совість. Письменник підкреслює, що в серці героя, незважаючи на вкрай жорсткі умови, в які він потрапив, жваво милосердя і співчуття, навіть до тварини, з яким довелося Івану битися).

– Які художні засоби допомагають письменникові зіставити собаку і людини?

Собака- сильна, відчайдушна спочатку,а потiм- безпорадно тиха, безсила.

Людина- Сильна останнім зусиллям, пекучо тремтячі рухи,дико обережна – спочатку, а потiм – повільна, спокiйна, розсудлива.

– Чим закінчилася сутичка людини з собакою?

(Іван уподібнюється тварині, він люто чинить опір, розуміючи, якщо він не перемогти пса, то йому доведеться розпрощатися зі свободою і життям. Дієслова, що позначають не просто дії, але дії відчайдушні, вольові; характерні епітети (багато повторюються як по відношенню до собаки, так і по відношенню до людини) допомагають передати динаміку бою, побачити величезну жагу до життя … Це помітно рівні повтору звукiв, який допомагає передати бій людини з твариною алітерація: звуки [с] – [з]; [ж] – [ш]; [р] (ці звуки передають шум, хрипи, стогони, брязкіт собачих зубів, удари …)

10. Мимоволі згадуються рядки з поеми М.Ю. Лермонтова

“Мцыри” (эпизод “Бой с барсом”):

И мы, сплетясь, как пара змей,

Обнявшись крепче двух друзей,

Упали разом, и во мгле

Бой продолжался на земле.

11. Сенс назви твору.

– Як ви поясните смислове навантаження назви повісті?

(Балада – жанр ліричної поезії, вірш, в основі якого найчастіше лежить історична подія, переказ з гострим напруженим сюжетом. Головна тим балади – зіткнення з долею, роком.)

– Які риси жанру балади ми знаходимо в повісті В. Бикова? (У творі Бикова присутній і історична тема, і трагізм, і драматичний діалог – згадаймо хоча б розмови героїв про довоєнне життя Івана, розпитування Джулії про його батьківщину, про село,…

І все ж балада – це жанр романтичний. І у Бикова без романтики не обійшлося, все-таки балада альпійська: у ній письменник оспівує таку любов, яка в підсумку перемагає все: холод і голод, муки і страждання, війну і смерть). ве барсов и волков…

12. Сюжетна лінія кохання.

Кохання Івана і Джулії тривало всього три дні. Це трохи з погляду звичайної людської мірки, але у справжнього щастя інша міра.)

– З 24 розділів повісті 6 присвячені любові Івана і Джулії. Що вражає вас при читанні цих глав?

(На час ми забуваємо про те, за яких обставин зустрілися і полюбили один одного герої. Та й вони самі немов забули про оточуюче їх жорстокої реальності. Навколо них – казкова краса: пишність природи, луки альпійських маків, сонячне світло і тепло. Світлий пейзаж символізує натхненність, чистоту і святість почуттів героїв. У всьому світі, серед “дрімучої первозданності гір” – тільки вони двоє і їх любов, і немов відступає тривога і відчуття небезпеки.)

13. Схема ВИЙНА – ПОЛОН _-КОХАННЯ – У якому творi зустрiчали?

14.Робота з текстом.

Епілог – у формі листа Джулії до рідних Івана – це біль, це вирок війні, це зізнання в коханні до всіх живих.

Читання уривку з тексту: лист Джулії

15. Слухання, обговорення.

IV. Підсумок. Яке враження справив твiр?

Polatus mela com est:


Maecenas vestibulum mollis diam. Pellentesque ut neque. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus.

Proin sapien ipsum, porta a, auctor quis, euismod ut, mi. Aenean viverra rhoncus pede. Pellentesque morbi habitant morb.

ООО «Компания» | ул. Пушкина 100 | 101000, Москва 

email: company@mycompany.com